Ontspanningstechnieken die je gezondheid kunnen verbeteren

Het is 7:00 uur en de kinderen zijn nog niet op. De hond moet uitgelaten worden. Je kleren zijn nog niet terug van de stomerij en je hebt een vergadering die je over minder dan een uur moet voorbereiden. Oh, en het is jouw dag om te carpoolen. Heb je ooit een dag gehad die zo begon?

Tegen 9 uur zit je aan je derde kop koffie en het enige waar je aan kunt denken is die strandvakantie die nog maar wat, zeven maanden weg is? Intussen lijkt het leven met de dag drukker te worden. De meesten van ons leven een behoorlijk stressvol bestaan met weinig tijd om te ontspannen voordat we weer in de hectische wereld worden gegooid waarin we leven. Als we te lang zo’n stressvol leven leiden, kan dat bijdragen tot chronische vermoeidheid, slopende stress en zelfs het vroegtijdig ontstaan van ziekten. Een manier vinden om te ontspannen en stress te beheersen is niet alleen belangrijk – het kan levensreddend zijn. Hier zijn 5 ontspanningstechnieken die jaren aan je leven kunnen toevoegen.

Ontspanningstechniek 1: Visualisatie

Zoek de rust op en visualiseer hoe je een reis maakt naar een rustige, vredige plek. Probeer je voor te stellen hoe het daar ruikt, hoe voorwerpen aanvoelen, en wat je kunt verwachten te horen. Een serene dag aan het strand is een eenvoudig idee – de geluiden van beukende golven en kwetterende meeuwen, de sensatie van zonnestralen, en het gevoel van zand onder je voeten kun je je gemakkelijk voorstellen. Wat je “vredige” plek ook is, denk er drie tot vier minuten aan, sluit je ogen, en geniet van de mentale vakantie. Doe dit een of twee keer per dag om je geest te kalmeren en stress te verminderen.

Ontspanningstechniek 2: Yoga

Er is een reden waarom yoga al duizenden jaren bestaat – het werkt echt! Werk samen met een instructeur om een serie ontspannende yoga houdingen ui te voeren, want niet alle bewegingen zijn even goed. Sommige kunnen juist stress veroorzaken, en zijn misschien niet ideaal geschikt voor je uiteindelijke doel van een betere stressbeheersing.

Ontspanningstechniek 3: Tai Chi

Het beoefenen van Tai Chi, of de oude Chinese traditie van gracieuze lichaamsbeweging, dwingt de deelnemer om zich intens te concentreren op lichaamsbewegingen en diepe ademhaling. Dit systeem van lichaamsbeweging is een meditatieve vorm van beweging die weinig impact heeft, in principe geen kosten met zich meebrengt en niet competitief is. De zachte lichaamsbeweging en positieve mentale gezondheidsvoordelen van Tai Chi zijn perfect geschikt voor mensen die gewoon gestrest zijn en een mentale pauze nodig hebben.

Ontspanningstechniek 4: Saunatijd

Een van de beste manieren om stress te minimaliseren, de algehele gezondheid van het hart te verbeteren en het lichaam te ontgiften, is door tijd in een sauna door te brengen. Een infraroodsauna is de beste optie voor de meeste gebruikers vandaag de dag, omdat rapporten aangeven dat ze niet alleen over het algemeen comfortabeler zijn om te gebruiken (minder stoom en veel minder intense warmte-instellingen), maar ze ontgiften het lichaam ook veel effectiever dan traditionele sauna’s. De stressverminderende voordelen zijn reëel, aangezien sauna’s een diepe ademhaling en een betere bloedsomloop stimuleren, en zelfs sociale contacten kunnen bevorderen als je sauna sessies met anderen hebt.

Ontspanningstechniek 5: Massage

Deze vorm van therapie is ongelooflijk toegankelijk vandaag de dag. Je hoeft niet langer lid te zijn van een trendy club om toegang te krijgen tot massagediensten, dus werk samen met je favoriete masseuse om te beslissen of je zou kunnen profiteren van een Zweedse massage, een diepe weefselmassage, een sportmassage, of een triggerpoint massage die spierblessures helpt te herstellen. Vermindering van stress en spierpijn zijn echte voordelen van dit type therapie.

Andere berichten uit deze categorie

Het ultieme comfort: een diepe duik in de wereld van tweepersoonsbedden 180×200

Lees dit artikel

De magie van kunst aan je muur: meer dan enkel decoratie

Lees dit artikel

Vier ideeën voor een originele deur

Lees dit artikel