Het chassis van een auto is vergelijkbaar met het skelet van een menselijk lichaam.
Chassis, ook bekend als ‘frame’, is de funderingsstructuur van elke auto die de auto van onderaf ondersteunt. Het doel van het chassis is om het gewicht van de auto in rusttoestand en dynamische toestand te dragen. Daarom kunnen de meeste mensen het chassis van hun auto niet kiezen en geven ze er misschien niet zoveel om. Als je echter enige kennis hebt over het chassis, kan dat helpen om de capaciteiten van je auto te bepalen. Hier zijn vier hoofdtypen auto frames:
Ladderchassis
Het ladderchassis is een van de oudste chassistypes. Het wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt voor sommige terreinwagens en commerciële voertuigen. Zo’n structuur bestaat uit twee lange balken die worden ondersteund door kortere balken. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt in de Ford Transit. Deze oplossing komt steeds minder vaak voor, onder andere vanwege het aanzienlijke gewicht. De grootste voordelen van dit type chassis zijn de grote mogelijkheden tot aanpassing, de kosteneffectieve productie en de relatief eenvoudige fabricage.
Chassis met ruggengraat
In dit geval is het chassis opgebouwd uit een cilindrische buis met een rechthoekige doorsnede, die door het midden van de hele structuur loopt en zo de onderste en bovenste ophanging verbindt. Een dergelijke oplossing biedt een aantal voordelen met betrekking tot de stabiliteit van het voertuig en wordt daarom bijvoorbeeld vaak gebruikt in terreinwagens.
Monocoque chassis
Dit type autochassis is momenteel de populairste oplossing in de voertuigbouw. De naam komt van de specifieke vorm, die niet alleen het chassis zelf omvat, maar ook het bovenste deel van het voertuig. Het resultaat is een compacte “kooi” met alle belangrijke elementen van de structuur van de auto. Een dergelijk chassis biedt een hoger veiligheidsniveau dan andere oplossingen, evenals relatief eenvoudige reparatie en zeer goede torsiestijfheid.
Buizenchassis
Deze oplossing wordt voornamelijk gebruikt in raceauto’s vanwege de hoge veiligheid bij een ongeval. Het ontwerp van het buizenchassis lijkt op een ladderchassis, maar in dit geval bevatten de elementen die de carrosserie van het voertuig ondersteunen niet alleen het chassis, maar ook andere onderdelen. Dit maakt de hele constructie veel sterker en stabieler. Het brengt echter ook veel hogere productievereisten met zich mee, wat ook leidt tot een aanzienlijke kostprijs – daarom is het moeilijk om een dergelijk chassis in gewone personenwagens tegen te komen.